Jullie vragen met onze antwoorden
We begrijpen dat je soms snel een antwoord nodig hebt. Daarom hebben we voor jou de meest gestelde vragen en antwoorden verzameld. Of het nu gaat om onze producten, diensten of andere onderwerpen, we doen ons best om je snel mogelijk verder te helpen.
Vind je niet wat je zoekt? Geen zorgen, ons team staat klaar om je persoonlijk te ondersteunen.
We helpen je graag verder!
Kies je type:
- Algemeen
- Professioneel
- Particulier
Kies je topic:
- Algemeen
- Batterijen
- Energy management system
- Laadpalen
- Zonnepanelen
Een netstudie moet uitgevoerd worden om te bepalen hoe een nieuwe installatie (zoals zonnepanelen, batterij-opslag of laadpalen) het bestaande elektriciteitsnet beïnvloedt. Dit maakt een veilige en efficiënte integratie mogelijk.
Deze studie wordt uitgevoerd door de netbeheerder waarbij het plaatselijke energienet en de aansluiting gecontroleerd worden.
Een netstudie is een gedetailleerde analyse die wordt uitgevoerd door de netbeheerder om te beoordelen hoe een nieuwe installatie of wijziging in het energieverbruik het elektriciteitsnet beïnvloedt.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-netstudie
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Tijdens een netstudie wordt onder andere gekeken naar de volgende aspecten:
- Capaciteit van het net
- Spanningsvariaties
- Verliesanalyse
- Knelpunten identificeren
Het doel van een netstudie is om te zorgen voor een veilige, betrouwbare en efficiënte aansluiting van nieuwe energieverbruikers of -producenten (zoals zonnepanelen, laadpalen of industriële installaties) op het bestaande elektriciteitsnet.
Op basis van de resultaten van een netstudie kan er een plan worden opgesteld voor de benodigde upgrades van het net, zoals het vervangen van kabels, het plaatsen van transformatoren, of het aanpassen van de regels voor het energieverbruik of de productie.
De netstudie wordt doorgaans aangevraagd bij installaties groter dan 25 kVa.
https://www.mrsolar.nl/faq/wanneer-moet-ik-een-netstudie-aanvragen
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Een netstudie kan doorgaans worden aangevraagd door de eigenaar of beheerder van de installatie of via het project dat invloed heeft op het elektriciteitsnet. Dit kunnen verschillende partijen zijn, afhankelijk van het type installatie en het doel van de netstudie. Bij MR Solar wordt, indien van toepassing, de netstudie voor jou aangevraagd.
https://www.mrsolar.nl/faq/wie-kan-een-netstudie-aanvragen
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
De kosten van een netstudie kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals:
https://www.mrsolar.nl/faq/hoeveel-kost-een-netstudie
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
- Complexiteit van het project
- Locatie en het type netwerk
- Staat elektrische installatie
- Benodigde onderzoeken en analyses
- ...
Kortom kan de kostprijs variëren per project.
De netstudie wordt aangevraagd bij de netbeheerder na het plaatsbezoek van onze projectleider.
https://www.mrsolar.nl/faq/in-welke-fase-van-mijn-project-wordt-de-netstudie-aangevraagd
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Tijdens het plaatsbezoek worden de technische en operationele details van het project beoordeeld. De projectleider verzamelt hierbij alle relevante gegevens die essentieel zijn voor de netstudie.
Voor onze keuringen werken we samen met de keuringsfirma ACEG.
https://www.mrsolar.nl/faq/wie-is-jullie-keuringsorganisme
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Op projecten van MR Solar wordt de keuring aangevraagd door de assistent van de projectleider.
https://www.mrsolar.nl/faq/wie-vraagt-de-keuring-aan
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
MR Solar voert zelf geen stabiliteitsstudies uit. We hebben wel een vaste partner waar we beroep op kunnen doen.
https://www.mrsolar.nl/faq/voert-mr-solar-stabiliteitsstudies-uit
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Bij bestelling ontvang je vanuit onze binnendienst een orderbevestiging via mail.
Deze mail dient als bevestiging voor de verwerking van jouw dossier. In deze mail delen we alvast een geschatte levertermijn van jouw installatie mee. Deze levertermijn is steeds afhankelijk van verschillende factoren (soort product, stock, datum bestelling…).
https://www.mrsolar.nl/faq/wanneer-krijg-ik-een-concrete-installatiedatum
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Deze mail dient als bevestiging voor de verwerking van jouw dossier. In deze mail delen we alvast een geschatte levertermijn van jouw installatie mee. Deze levertermijn is steeds afhankelijk van verschillende factoren (soort product, stock, datum bestelling…).
Onze planning belt zelf elke klant in chronologische volgorde op om in te plannen. Je hoeft ons dus niet zelf op te bellen voor het verkrijgen van een installatiedatum.
Een As-Built dossier is een verzameling van documenten en tekeningen die de uiteindelijke, gerealiseerde staat van een project vastleggen.
Het is de officiële en gedetailleerde weergave van het project zoals het daadwerkelijk is gebouwd of geïnstalleerd, inclusief alle wijzigingen die tijdens de uitvoering zijn aangebracht ten opzichte van de oorspronkelijke plannen.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-as-built-dossier
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Het is de officiële en gedetailleerde weergave van het project zoals het daadwerkelijk is gebouwd of geïnstalleerd, inclusief alle wijzigingen die tijdens de uitvoering zijn aangebracht ten opzichte van de oorspronkelijke plannen.
Dit dossier wordt gebruikt bij de oplevering van een project en dient als referentie voor toekomstige werkzaamheden of onderhoud.
Als je de bevestigde installatiedatum alsnog wenst te wijzigen, kan je jouw vraag mailen naar info@mrsolar.be. Een van onze collega’s van de planning zal jou contacteren om een nieuwe afspraak voor de installatie vast te leggen.
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-wijzig-ik-mijn-installatiedatum
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Nadat de installatie volledig opgeleverd is én betaald, wordt het As-Built dossier verstuurd via e-mail en per post.
https://www.mrsolar.nl/faq/wanneer-ontvang-ik-mijn-as-built-dossier
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Bij MR Solar werken we standaard* niet met voorschotfacturen bij particuliere installaties. Er volgt meteen een definitieve totaalfactuur na het plaatsen van jouw installatie.
https://www.mrsolar.nl/faq/betaal-ik-bij-mr-solar-een-voorschotfactuur
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
*In uitzonderlijke omstandigheden kan dit afwijken
Indien van toepassing op het gekozen product, kan je jouw installatie opvolgen via de bijhorende applicatie.
https://www.mrsolar.nl/faq/kan-ik-mijn-installatie-monitoren
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Het is mogelijk jouw facturatie op te splitsen op jouw bedrijf en privé eigendom.
Indien je dit wenst, vragen we dit bij de bestelling al meteen correct door te geven.
https://www.mrsolar.nl/faq/kan-de-facturatie-gedeeltelijk-op-bedrijf-prive
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Voor woningen ouder dan 10 jaar is het tarief van 6% van toepassing.
https://www.mrsolar.nl/faq/welk-btw-percentage-is-voor-mij-van-toepassing
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Voor woningen jonger dan 10 jaar is het tarief van 21% van toepassing.
Renoveer je een woning die ouder is dan 10 jaar? Dan is ook hier de 6% BTW van toepassing
Onze boekhouding stuurt jou de factuur meteen via mail door zodra jouw installatie is afgerond.
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-ontvang-ik-mijn-factuur
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Factuur niet ontvangen? Controleer eerst even jouw ongewenste mail en neem contact op via info@mrsolar.be.
Bij particuliere installaties is de betalingstermijn 10 dagen na ontvangst van de factuur via e-mail.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-de-betalingstermijn-van-mijn-factuur
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
De betalingsvoorwaarden zijn terug te vinden op jouw factuur en persoonlijke offerte.
Let op: De keuring en login van jouw PV-installatie volgt kort na de plaatsing. Dit kan enkele dagen duren en is geen geldige reden om de factuur niet te betalen.
Indien er wijzigingen moeten gebeuren aan jouw factuur, kan je een mailtje sturen met jouw vraag naar info@mrsolar.be.
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-mijn-factuur-laten-wijzigen
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Ben je niet helemaal tevreden over jouw installatie?
Je kan ons steeds jouw feedback mailen naar info@mrsolar.be met, indien van toepassing, enkele foto’s van jouw situatie. Onze dienst na verkoop staat klaar om naar jou te luisteren en samen een oplossing te vinden.
https://www.mrsolar.nl/faq/bij-wie-kan-ik-terecht-met-een-klacht
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Je kan ons steeds jouw feedback mailen naar info@mrsolar.be met, indien van toepassing, enkele foto’s van jouw situatie. Onze dienst na verkoop staat klaar om naar jou te luisteren en samen een oplossing te vinden.
Het Rescert nummer toont aan de aannemer die de werken heeft uitgevoerd betrouwbaar is, kwaliteit levert en bekwaam is.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-rescert-nummer
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Het certificeringsnummer van MR Solar is 01072.
Na de particuliere plaatsing van de zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal dienen wij een aanvraag in bij onze keuringspartner ACEG.
De keuringsdienst neemt binnen de 14 dagen telefonisch of via mail contact met je op om een definitieve keuringsdatum af te spreken. Controleer zeker even jouw ongewenste mail.
https://www.mrsolar.nl/faq/wanneer-wordt-mijn-installatie-gekeurd-herkeurd
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
De keuringsdienst neemt binnen de 14 dagen telefonisch of via mail contact met je op om een definitieve keuringsdatum af te spreken. Controleer zeker even jouw ongewenste mail.
Indien de installatie niet conform werd verklaard, nemen wij opnieuw contact met je op om een technische interventie in te plannen. Na onze interventie volgt de datum van herkeuring via ACEG.
Na een conforme keuring van jouw installatie(s), ontvang je van ons via mail de instructies en nodige documenten, zoals het keuringsverslag, ééndraadsschema en synergrid-attest, om jouw installatie(s) aan te melden.
Hieronder kan je onze handleidingen raadplegen:
Fluvius:
- Aanmelding PV-installatie
- Aanmelding Thuisbatterij
- Aanmelding PV-installatie met thuisbatterij
- Aanmelding Laadpaal
Ores:
Opgepast: De aanmelding van jouw zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal bij de netbeheerder is verplicht. Op het niet-aanmelden van de installatie(s) staan boetes.
De online aanmelding via MijnFluvius verloopt via een ID-kaartlezer of de Its-Me applicatie.
https://www.mrsolar.nl/faq/hulp-nodig-met-de-online-aanmelding-bij-fluvius
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
We helpen je graag verder met onze uitgebreide handleiding die jou stap voor stap doorheen de aanmeldingsprocedure zal begeleiden.
Lukt het aanmelden helemaal niet?
Bij moeilijkheden kan je telefonisch een afspraak maken met een kantoor van Fluvius bij jou in de buurt via het nummer 078 35 35 34. Zo kan je samen met een medewerker van Fluvius de aanmelding van jouw installatie(s) in orde brengen.
Als het ontvangen wachtwoord niet werkt, volg dan deze stappen:
Blijven de problemen aanhouden na het resetten?
https://www.mrsolar.nl/faq/wachtwoord-applicatie-werkt-niet
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
- Ga naar de inlogpagina van de app of website.
- Kies voor “Wachtwoord vergeten” of “Wachtwoord resetten”.
- Volg de instructies op het scherm om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Belangrijk: Geef nooit je telefoonnummer op voor een wachtwoordreset, alleen bij een geblokkeerd account.
Verwijder de app op je telefoon, herinstalleer de app en probeer opnieuw in te loggen of het wachtwoord te resetten.
Als problemen aanhouden na het resetten van het wachtwoord en het herinstalleren van de app, neem dan contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be.
Beschrijf het probleem en vermeld het type omvormer dat je gebruikt. Geef je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres door. Onze technische medewerkers zullen je graag bijstaan om succesvol in te loggen op de applicatie.
Als je de inloggegevens van de app niet hebt ontvangen binnen de twee weken na installatie, kan dit te wijten zijn aan het ontbreken van een internetverbinding tijdens de installatie.
https://www.mrsolar.nl/faq/problemen-monitoring-bij-nieuwbouwproject
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Neem contact op via info@mrsolar.be met vermelding van jouw naam en installatieadres. We zullen je begeleiden bij het verbinden van de omvormer met het internet. Hierna ontvang je de nodige inloggegevens.
Het lijkt erop dat er mogelijk een probleem is met de communicatie tussen je omvormer en je energiemeter. Hierdoor kan je een onjuiste verbruiksweergave krijgen in de app.
https://www.mrsolar.nl/faq/probleem-in-app-met-meter-of-ct-waarden
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Neem contact op met de technische dienst om de aansluiting te controleren.
Stuur een mail naar info@mrsolar.be met het type omvormer en een beschrijving van het probleem. Vermeld zeker ook je naam, telefoonnummer en adres. Onze technische medewerkers zullen je dan zo snel mogelijk verder helpen.
De login voor jouw applicatie volgt binnen de 2 weken na installatie via mail.*
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-inloggen-op-applicatie
?pageId=&categoryId=01909b8a6ffc71d6898c6d5421390431
Bij onduidelijkheden tijdens de loginprocedure kan er geantwoord worden op onze instructiemail. Onze collega's staan klaar om je te helpen.
*Het wachten op de login is geen reden om de eindfactuur niet volledig te betalen. Gelieve hiervoor de betalingsvoorwaarden op jouw persoonlijk offerte te raadplegen.
Sinds 01/04/2023 is de premie voor de batterij afgeschaft in Vlaanderen.
https://www.mrsolar.nl/faq/welke-premies-zijn-er-voor-de-thuisbatterij-in-vlaanderen
?pageId=&categoryId=01909b8b408372bb8e2aaae871662a87
In 2024 is er geen premie voor de thuisbatterij in België.
De thuisbatterij is ontworpen om overdag overtollige zonne-energie op te slaan, zodat je deze energie kan gebruiken wanneer de zon niet schijnt.
Een geringe lading via het net kan duiden op een onderhoudsprocedure van de thuisbatterij. Als je merkt dat de thuisbatterij regelmatig ‘s nachts gaat opladen, duidt dit mogelijk op een probleem met de instellingen van je systeem.
https://www.mrsolar.nl/faq/waarom-laadt-thuisbatterij-op-via-het-net-mr-solar
?pageId=&categoryId=01909b8b408372bb8e2aaae871662a87
Een geringe lading via het net kan duiden op een onderhoudsprocedure van de thuisbatterij. Als je merkt dat de thuisbatterij regelmatig ‘s nachts gaat opladen, duidt dit mogelijk op een probleem met de instellingen van je systeem.
Opmerking: Als je in het bezit bent van een geactiveerd energiemanagementsysteem kan ook dit de oorzaak zijn van het opladen van de batterij via het net. Lees hier meer over de werking van EMS.
Twijfel je over de werking van jouw thuisbatterij?
Contacteer ons via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres.
Onze collega's van de technische dienst zullen jouw batterij controleren en je verder informeren.
Contacteer ons via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres.
Onze collega's van de technische dienst zullen jouw batterij controleren en je verder informeren.
BESS staat voor Battery Energy Storage System (Batterij-Energieopslagsysteem). Het is een technologie waarmee elektriciteit, meestal opgewekt door hernieuwbare bronnen zoals zonnepanelen of windturbines, tijdelijk wordt opgeslagen in batterijen om later te worden gebruikt.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-bess
?pageId=&categoryId=01909b8b408372bb8e2aaae871662a87
Een energiemanagementsysteem, afgekort EMS, is een apparaat of app waarmee je jouw zonnepanelen, thuisbatterij en laadpaal slim kan aansturen.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-energiemanagementsysteem
?pageId=&categoryId=01909b8c95dc7e87b4d09402803b8a46
Als je een Huawei-omvormer hebt, kun je de Modbus-functie activeren in de FusionSolar-applicatie. Je vindt deze optie in de parameters van je omvormer in de app.
https://www.mrsolar.nl/faq/omvormer-uitlezen-met-domotica
?pageId=&categoryId=01909b8c95dc7e87b4d09402803b8a46
Heb je een ander type omvormer?
Neem contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres. Onze collega's staan klaar om jou verder te informeren.
Neem contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres. Onze collega's staan klaar om jou verder te informeren.
Afhankelijk van het merk van jouw laadpaal, download je de geschikte applicatie:
https://www.mrsolar.nl/faq/welke-app-om-laadpaal-te-monitoren
?pageId=&categoryId=01909b8bdb777502a0876535168bd815
- Smappee:
Download de juiste app vanuit de officiële store met de naam “Smappee”. De app geeft je toegang tot de laadstatus, verbruik en kosten van je Smappee laadpaal.
Tip: Combineer je laadpaal met zonnepanelen en thuisbatterij voor duurzaam laden dankzij het geïntegreerde Smappee-energiemonitoringsysteem. - Huawei: Voor Huawei laadpalen wordt de “FusionSolar” app gebruikt. Alle Huawei apparaten zoals je Huawei omvormer, thuisbatterij en laadpaal worden in dezelfde applicatie toegevoegd en opgevolgd.
Afhankelijk van de bevuiling op de PV-installatie, raden we aan om toch om de 2 jaar eens de zonnepanelen te reinigen. Hiervoor raadpleeg je best een gespecialiseerde firma in jouw buurt. Zelf bieden wij als installateur geen reinigingen aan.
Bij het plaatsen van zonnepanelen met een digitale meter raden we in de meeste gevallen aan om te kiezen voor een tweevoudig tarief (= dag- en nachttarief).
https://www.mrsolar.nl/faq/welk-tarief-kies-ik-bij-een-digitale-meter
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Bij een tweevoudig of dubbel tarief betaal je namelijk iets minder als je energie afneemt van het net tijdens de daluren. Deze daluren gelden na een bepaald uur ‘s avonds en in het weekend. De exacte uurregeling kan je terugvinden op de website van jouw netbeheerder.
Als je tijdens deze daluren zelden verbruikt en je jouw grootverbruikers bijvoorbeeld hoofdzakelijk overdag laat draaien, kan het zijn dat een tweevoudig of dubbel tarief niet voordeliger is.
Het kiezen van het juiste tarief blijft afhankelijk van jouw persoonlijke verbruik en situatie.
Als je tijdens deze daluren zelden verbruikt en je jouw grootverbruikers bijvoorbeeld hoofdzakelijk overdag laat draaien, kan het zijn dat een tweevoudig of dubbel tarief niet voordeliger is.
Het kiezen van het juiste tarief blijft afhankelijk van jouw persoonlijke verbruik en situatie.
De retroactieve investeringspremie is een éénmalige premie ter compensatie van het verlies van de terugdraaiende teller.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-de-retroactieve-investeringspremie
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Lees in onze blog meer over het premiebedrag en bijhorende voorwaarden.
Een injectiecontract is een bijkomend contract dat je afsluit bij jouw energieleverancier. Dit contract is enkel van toepassing voor zonnepaneleneigenaars waar een digitale meter werd geplaatst.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-injectiecontract
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Het contract zorgt voor een injectievergoeding op alle overschot aan energie die je terugstuurt naar het net. Kortom krijg je dus een vergoeding van jouw energieleverancier voor alle energie die je opwekt maar niet meteen zelf kan consumeren.
Jouw energieleverancier neemt zelf contact met je op om een dergelijk injectiecontract af te sluiten zodra jouw aanmeldingsdossier bij de netbeheerder is verwerkt. Je hoeft hier in principe zelf geen stappen voor te ondernemen.
Krijg je geen voorstel in jouw mailbox om een injectiecontract af te sluiten? Neem dan even contact op met jouw energieleverancier om dit alsnog in orde te brengen.
Opmerking: Wie voorlopig nog geniet van een terugdraaiende teller heeft geen injectiecontract nodig. De overtollige energie wordt namelijk tijdelijk op het net gestockeerd (=teller draait achteruit) en kan je op een later tijdstip gebruiken (= teller draait vooruit).
De éénmalige premie voor PV-installaties in Vlaanderen liep af op 31 december 2023.
De afschaffing van deze premie kwam er nadat de prijzen van zonnepanelen zodanig zijn gedaald dat een extra subsidie niet meer nodig was.
Bereken hier jouw indicatieve prijsofferte.
Bereken hier jouw indicatieve prijsofferte.
Als er tijdens de keuring een probleem wordt vastgesteld, zal de keurder de hoofzekering verzegelen voor de veiligheid. Het probleem zal beschreven worden op het niet conforme keuringsverslag en wordt door de externe keuringsdienst doorgestuurd naar jouw installateur.
https://www.mrsolar.nl/faq/waarom-werd-onze-hoofdzekering-verzegeld
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Als installateur nemen wij, na ontvangst van het rapport, contact met met je op om een technische interventie in te plannen. Hierna volgt een herkeuring om tot een conform keuringsverslag te komen.
Zit je na de keuring met vragen? Neem contact met ons op via controle@mrsolar.be.
De installatie van een digitale meter in Vlaanderen kan op twee manieren:
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-vraag-ik-een-digitale-meter-aan
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
1) Je wacht af tot Fluvius zelf contact opneemt voor het plaatsen van een digitale meter. Deze plaatsing is gratis.
Wil je graag weten wanneer Fluvius langskomt in jouw gemeente?
Check het hier via de planningschecker.
Wil je graag weten wanneer Fluvius langskomt in jouw gemeente?
Check het hier via de planningschecker.
2) Je vraagt zelf een digitale meter aan via het nummer van Fluvius 078 35 35 34 of via jouw MijnFluvius account. De plaatsing is gratis.
Het G-nummer is het identificatienummer van jouw PV-installatie.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-een-g-nummer
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Dit G-nummer wordt toegekend aan jouw PV-installatie na aanmelding bij de netbeheerder Fluvius. Het G-nummer kan je ook online terug vinden op jouw ‘Mijn Fluvius’-account onder het tabblad ‘Groene Stroom’.
Bij verdere vragen over het G-nummer kan je terecht bij Fluvius op het nummer 078 35 35 34.
Vanaf 01/01/2024 krijgt elke eigenaar van zonnepanelen automatisch een digitale meter in Wallonië. Deze digitale meter kan niet meer terugdraaien.
Wie in Wallonië zonnepanelen liet installeren voor eind 2023 kan nog genieten van het terugdraaiende systeem tot 2030, ongeacht jouw type meter (analoog/digitaal).
Bijkomende informatie kan je hier terugvinden.
Wat is het terugdraaiende systeem?
https://www.mrsolar.nl/faq/welk-maatregelen-zijn-van-toepassing-in-wallonie
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Wie in Wallonië zonnepanelen liet installeren voor eind 2023 kan nog genieten van het terugdraaiende systeem tot 2030, ongeacht jouw type meter (analoog/digitaal).
Bijkomende informatie kan je hier terugvinden.
Wat is het terugdraaiende systeem?
In Wallonië kunnen bepaalde eigenaars van zonnepanelen nog genieten van de terugdraaiende teller en wordt het prosumententarief geleidelijk aan toegepast.
Bij dit systeem draait jouw teller vooruit wanneer je elektriciteit van het net afneemt en draait de teller achteruit op het moment dat je de opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen niet meteen kan opgebruiken en terug injecteert op het net.
Voor dit terugdraaiende systeem worden zonnepanelen eigenaars jaarlijks een forfaitair bedrag aangerekend, namelijk het prosumententarief. Op die manier draag je als prosument financieel bij tot het reële gebruik van het netwerk terwijl jouw meter terugdraait.
Voor dit terugdraaiende systeem worden zonnepanelen eigenaars jaarlijks een forfaitair bedrag aangerekend, namelijk het prosumententarief. Op die manier draag je als prosument financieel bij tot het reële gebruik van het netwerk terwijl jouw meter terugdraait.
Na de keuring én betaling van jouw installatie, ontvang je van ons via mail alle nodige informatie om jouw installatie aan te melden bij de juiste netbeheerder.
In onze mail zal je de instructies terugvinden die van toepassing zijn op jouw netbeheerder (ORES, RESA, AIEG, REW, AIESH). Hieronder kan je een overzicht terugvinden van de verschillende netbeheerder en hun contactgegevens.
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-installatie-aanmelden-in-wallonie
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
In onze mail zal je de instructies terugvinden die van toepassing zijn op jouw netbeheerder (ORES, RESA, AIEG, REW, AIESH). Hieronder kan je een overzicht terugvinden van de verschillende netbeheerder en hun contactgegevens.
Netbeheerders per regio:
Contactgegevens netbeheerders:
- Resa in Luik
- AIEG in Andenne, Gesves, Ohey, Rumes, Viroinval;
- AIESH in Erquelinnes, Beaumont, Froidchapelle, Sivry-Rance, Mummies, Chimay, Couvin;
- REW in Waver, Limal en Bierges;
- Fluvius in Vlaanderen
- Sibelga in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
- ORES: contact@ores.be
- RESA: autoproducteurs@resa.be
- AIEG: aieg@aieg.be
- REW: rew@grdwavre.be
- AIESH: clients@aiesh.be
Bij netbeheerder Ores kan je de aanmelding per type installatie online indienen:
Opmerking: De aanmelding van jouw installatie bij de netbeheerder is verplicht. Bij het niet-aanmelden van de installatie kan de netbeheerder uitschakelingsmaatregelen nemen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er nog groenestroomcertificaten van toepassing.
Na installatie ontvang je van ons via mail alle nodige documenten.Om jouw groenestroomcertificaten aan te vragen, kan je onderstaande stappen volgen:
- Klik op deze link van de website van Sibelga
- Werk de stappen in volgorde af. Hou hiervoor volgende gegevens bij de hand:
- Vermogen van de panelen van elke installatie: kWp
- Omvormervermogen van elke installatie: kVa
- Vraag jouw digitale meter aan bij Sibelga via deze link
- Zodra de digitale meter geïnstalleerd is, ontvang je een certificaat van Sibelga
- Vervolgens moet de installatie worden goedgekeurd door een certificatie-instelling (= tweede controle). Hiervoor moet je de bijlage “SOL-certificeringsaanvraag” invullen en een afspraak maken.
OPGEPAST: Deze afspraak is niet gratis en is niet inbegrepen in onze offerte.
Meer informatie kan je hier vinden - Na de certificering ontvang je van Sibelga de aansluitingsgegevens voor het online portaal. Hier kan je jouw meterstanden invoeren
- Na het invullen van jouw meterstanden vind je de certificaten terug op het extranet van Brugel. Via de website van Brugel kan je nagaan over hoeveel groenestroomcertificaten je beschikt
- Nu kan je overgaan tot de verkoop van jouw groenestroomcertificaten. Raadpleeg hier de lijst
Neem contact op met SIBELGA op het nummer 02 549 41 00
In Brussel is elke eigenaar van zonnepanelen verplicht om een digitale/bidirectionele meter én bijkomende groene meter te plaatsen.
Dankzij deze digitale meter kan men monitoren hoeveel elektriciteit je werkelijk van het net afneemt. De bijkomende groene meter meet dan weer hoeveel elektriciteit je zonnepanelen in totaal produceren.
Op basis van deze groene meterstanden ontvang je de eerste 10 jaar groenestroomcertificaten. Deze certificaten kan je doorverkopen om zo inkomsten te genereren. De gemiddelde prijs per groenestroomcertificaat bedraagt 80 euro. Klik hier voor meer informatie.
Op basis van deze groene meterstanden ontvang je de eerste 10 jaar groenestroomcertificaten. Deze certificaten kan je doorverkopen om zo inkomsten te genereren. De gemiddelde prijs per groenestroomcertificaat bedraagt 80 euro. Klik hier voor meer informatie.
Opmerking: De prijzen variëren afhankelijk van de marktprijzen.
Wanneer de P1 poort bezet is, kan je gebruik maken van een P1 splitter. Zo kunnen er meerdere apparaten op dezelfde poort van de digitale meter aangesloten worden.
https://www.mrsolar.nl/faq/meerdere-apparaten-op-p1-poort-digitale-meter
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Via de bijhorende applicatie van jouw omvormer kan je eenvoudig je zonne-energieopbrengst te volgen. Afhankelijk van het merk van je omvormer is er een andere applicatie van toepassing:
https://www.mrsolar.nl/faq/welke-omvormer-app-om-opbrengst-te-monitoren
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
- Huawei: Voor Huawei omvormers wordt de “FusionSolar” app gebruikt. Hiermee heb je overal toegang tot je zonne-energieproductie.
- Enphase: Enphase omvormer gebruikers kunnen de “Enlighten” app gebruiken. Hiermee kun je opbrengstgegevens bekijken en het prestatieverloop van individuele zonnepanelen controleren.
- Fronius: Bij Fronius kan je gebruik maken van de "Fronius Solar.web" applicatie.
- Growatt: Growatt maakt gebruik van de "Growatt ShinePhone" app voor de monitoring van jouw installatie.
- SMA: Voor SMA omvormers raden we de “SMA Energy" app aan. Met deze intuïtieve app heb je direct toegang tot gedetailleerde informatie over je opbrengst.
- Solax: In het geval van Solax-omvormers is het aanmaken van accounts niet langer mogelijk via MR Solar. Gebruikers moeten dit zelf doen. Dit gebeurt via de Solax-Cloud.
- SolarEdge: eigenaars van een SolarEdge omvormer kunnen de “MySolarEdge” app gebruiken voor real-time monitoring van de opbrengst, inclusief individuele paneelprestaties.
- Onbekend merk: Als je omvormer niet in de lijst staat, neem dan contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be. Beschrijf het probleem en vermeld het type omvormer dat je hebt.
Vergeet niet je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres door te geven. Onze technische medewerkers zullen je graag begeleiden naar de juiste app of platform om je opbrengst te bekijken.
De melding van “netverlies” in de applicatie wijst op een probleem met de aansluiting op het straatnet.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-betekent-netverlies
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Controleer altijd volgende zaken:
- Controleer of alle zekeringen
- Ga na of er werkzaamheden bezig zijn in de straat
Zijn er geen zekeringen uitgevallen en/of werkzaamheden in de straat? Neem contact op met onze technische dienst.
Zorg ervoor dat je het type omvormer, je naam, adres, telefoonnummer en type omvormer vermeldt. Een van onze medewerkers neemt dan contact met je op om het probleem samen op te lossen.
Zorg ervoor dat je het type omvormer, je naam, adres, telefoonnummer en type omvormer vermeldt. Een van onze medewerkers neemt dan contact met je op om het probleem samen op te lossen.
Het is mogelijk dat je omvormer uitvalt door een fenomeen dat netoverspanning wordt genoemd. Dit kan voorkomen op zeer zonnige dagen, meestal rond het middaguur. In de meeste gevallen hoef je je geen zorgen te maken, omdat de omvormer automatisch uitschakelt om zichzelf te beschermen. Zodra de netspanning zakt, schakelt de omvormer automatisch weer in.
2) Installateur: Is de afstand tussen de teller in je meterkast en de omvormer meer dan 10 meter? Neem dan contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be.
https://www.mrsolar.nl/faq/waarom-valt-omvormer-uit
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Afhankelijk van jouw type omvormer kan de melding in jouw applicatie weergegeven als netoverspanning, grid overvoltage of spanningstijging.
Wie kan ik contacteren?
1) Netbeheerder: Is de afstand tussen de teller in je meterkast en de omvormer minder dan 10 meter?
Neem dan contact op met je netbeheerder.
Contactgegevens netbeheerders :
2) Installateur: Is de afstand tussen de teller in je meterkast en de omvormer meer dan 10 meter? Neem dan contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be.
Lees deze blog voor meer informatie rond eventuele compensaties voor de uitval van jouw omvormer.
De opbrengst van jouw zonnepanelen is afhankelijk van verschillende factoren. Zo kan het maximale vermogen ivan de grafieken in de app afwijken in vergelijking met het aantal Watt aan zonnepanelen op jouw dak.
https://www.mrsolar.nl/faq/afwijkende-opbrengst-installatie
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Enkele factoren die meespelen zijn:
Heb je twijfels over de opbrengst van jouw installatie?
- De nominale capaciteit van je zonnepanelen vertegenwoordigt een maximale waarde onder ideale omstandigheden. In de praktijk wordt dit zelden bereikt vanwege variabelen zoals de invalshoek van de zon, temperatuur en mogelijke schaduw.
- De capaciteit van je omvormer speelt ook een rol. Als je omvormer bijvoorbeeld een maximale capaciteit heeft van 5000W, zal je nooit meer dan dat in de app zien, ongeacht de capaciteit van je zonnepanelen.
- Overdimensionering kan ook van invloed zijn. Wanneer je meer zonnepanelen hebt dan je omvormer kan omzetten, spreken we van overdimensionering. Dit is vooral handig in de winter om tijdens de korte dagen toch het maximale rendement te halen.
Heb je twijfels over de opbrengst van jouw installatie?
Stuur een mail naar info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag en type omvormer. Vergeet niet je naam, adres en telefoonnummer mee te geven zodat onze technische dienst jouw installatie vlot kan controleren.
Als bepaalde zonnepanelen geen energie meer opwekken, kan dit bijvoorbeeld te wijten zijn aan een probleem met de bekabeling of met de omvormer.
https://www.mrsolar.nl/faq/defecte-zonnepanelen
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Neem contact op met onze technische dienst via info@mrsolar.be. Vermeld welk type omvormer je hebt, samen met je naam, adres en telefoonnummer. We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen om het probleem op te lossen.
Dringende interventie nodig buiten onze kantooruren?
Bel ons noodnummer: +3256892677
Bel ons noodnummer: +3256892677
Wanneer je zonnepanelen meer energie produceren dan je op dat moment verbruikt, spreken we over negatief verbruik.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-is-negatief-verbruik
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
De overtollige energie wordt dan terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Dit kan resulteren in een negatieve waarde in je app.Wil je negatief verbruik vermijden? Optimaliseer dan jouw installatie met een thuisbatterij en/of energiemanagementsysteem (EMS).
Opmerking: Als het niet over een teruggave/injectie op het net gaat, kan er iets mis zijn met de instellingen van je app of je omvormer. Neem in dit geval contact op met de technische dienst via info@mrsolar.be. Geef je naam, adres, telefoonnummer en het type omvormer door. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om het probleem op te lossen.
Het ontbreken van productiegegevens in de app kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder drie mogelijke oplossingen:
https://www.mrsolar.nl/faq/geen-productie-meer-in-de-app
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Controleer Productie via Elektriciteitsmeter:
Schakel alle grootverbruikers uit. Kijk vervolgens op een zonnig moment naar je elektriciteitsmeter. Bij een analoge meter zie je het schijfje terugdraaien en bij een digitale meter stijgt de injectiemeterstand. Als de productie zichtbaar is op de meter maar niet in de app, ga je verder met de volgende stappen.
Tip: Raadpleeg de digitale meter handleiding van Fluvius.
Controleer Wifi-verbinding:
Controleer of er recent wijzigingen zijn aangebracht in je internetverbinding (nieuwe modem, provider, fibernetwerk).
Als er wijzigingen zijn, moet de omvormer opnieuw worden verbonden met het wifi-netwerk. Ons stappenplan helpt je verder.
Volg de instructies onderstaande handleiding van jouw omvormermerk:
Wifi-Problemen zonder wijzigingen: Als er geen wijzigingen zijn in de internetinstellingen maar je hebt nog steeds geen verbinding, voer dan een reset uit van zowel de omvormer als eventuele powerlines.
Bijkomende handleidingen:
Tip: Raadpleeg de digitale meter handleiding van Fluvius.
Volg de instructies onderstaande handleiding van jouw omvormermerk:
Wifi-Problemen zonder wijzigingen: Als er geen wijzigingen zijn in de internetinstellingen maar je hebt nog steeds geen verbinding, voer dan een reset uit van zowel de omvormer als eventuele powerlines.
Raadpleeg hieronder de handleiding per omvormer voor gedetailleerde instructies:
- SMA
- Huawei
- Enphase: Leg de betreffende zekering min. 15 min af. Leg hem hierna terug aan. Lukt de reset niet, neem dan contact op.
- SolarEdge: Er is geen resetprocedure. Contacteer onze technische dienst.
Als de reset niet heeft gewerkt of je hebt verdere ondersteuning nodig, neem dan contact op met onze technische ondersteuning via info@mrsolar.be.
Opmerking: Houd er rekening mee dat technische ondersteuning voor internetinstellingen kosten met zich mee kan brengen en niet onder de garantie van je omvormer valt.
Afhankelijk van het type omvormer hebben de lichtjes op de omvormer een specifieke betekenis:
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-betekenen-de-lampjes-op-de-omvormer
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
SMA:
Huawei:
- 2e lampje (AC): Probleem met de verbinding met het elektriciteitsnet.
- 3e lampje (Internet symbool): Rood licht geeft een internetprobleem aan. Voer een reset uit.
Enphase:
Solax: Voor een rood lampje of knipperende lichtjes op je Solax omvormer neem je best meteen contact op via info@mrsolar.be.
Afore: Voor een rood lampje of knipperende lichtjes op je Afore omvormer neem je best meteen contact op via info@mrsolar.be.
Wat te doen bij een foutcode/storing?
- Groen: een pulserend groen lampje betekent dat de omvormer normaal werkt en energie produceert.
Bij een aanhoudend groen knipperen neem je best contact op via info@mrsolar.be. - Rood: Het rode lampje kan duiden op een fout of waarschuwing. Controleer de foutcode op de display van je omvormer of in de app.
- Blauw: Het blauwe lichtje toont de verbinding met het internet aan.
Huawei:
- Groen:
een groen knipperend licht geeft de opstartende productie van de zonnepanelen aan.
Een aanhoudend knipperend groen licht betekent dat de omvormer niet meer normaal werkt en in opstart blijft staan. Je neemt best contact op via info@mrsolar.be
- Rood:
- 2e lampje (AC): Probleem met de verbinding met het elektriciteitsnet.
- 3e lampje (Internet symbool): Rood licht geeft een internetprobleem aan. Voer een reset uit.
Enphase:
- Groen: Brandende groene lampjes zijn positief bij een Enphase omvormer. Er is geen actie nodig.
- Rood: Rode lampjes kunnen wijzen op communicatieproblemen of fouten in het systeem.
- Wolkje: Probleem met de verbinding met de app. Controleer de internetverbinding en herstel de connectie via volgende handleiding.
- Bliksemschicht/dubbele pijl: Probleem met micro-omvormer(s). Bij aanhoudend rood neem je best contact op via info@mrsolar.be. Hierbij geef je jouw contactgegevens, installatieadres alsook welke panelen grijs of zwart kleuren in de app door.
SolarEdge:
- Groen: een knipperende groen lampje geeft aan dat de omvormer energie produceert.
- Rood: Een rood lampje op een SolarEdge omvormer kan wijzen op een storing. Het is belangrijk om de exacte foutcode te weten om het probleem te kunnen identificeren. Die code kan je terugvinden op het display van de omvormer of in de app.
Afore: Voor een rood lampje of knipperende lichtjes op je Afore omvormer neem je best meteen contact op via info@mrsolar.be.
Wat te doen bij een foutcode/storing?
2) Bij een storing zoek je de foutcode/melding op in de applicatie
3) Schakel de stroom eens een paar minuten uit via volgende instructies:
- Ga naar je zekeringkast.
- Zoek de zekering die gelinkt is aan je zonnepanelen. Deze is meestal apart gelabeld.
- Schakel deze zekering uit door de schakelaar om te zetten.
- Wacht een paar minuten (15 min.)
- Schakel de zekering weer in door de schakelaar terug om te zetten.
4) Als het uitschakelen van de stroom (stap 3) niet heeft gewerkt kan je de omvormer resetten. De reset voer je het beste s’ avonds uit omdat je op dat moment geen zonne-energie opwekt. Bij de meeste omvormers zit onderaan of aan de zijkant een knop die je op 0 of “off” moet zetten. Raadpleeg hieronder onze handleidingen per type omvormer.
Handleidingen reset omvormer:
- SMA
- Huawei
- Enphase: reset = stroomonderbreking. Zie instructies onder stap 3.
- SolarEdge: Er is geen resetprocedure. Contacteer ons.
Blijven de problemen aanhouden?
Neem contact met ons op via info@mrsolar.be met vermelding van de foutcode, het installatieadres en jouw contactgegevens. We zullen jouw installatie nakijken en contact opnemen.
Neem contact met ons op via info@mrsolar.be met vermelding van de foutcode, het installatieadres en jouw contactgegevens. We zullen jouw installatie nakijken en contact opnemen.
De verbruiksgrafiek zou niet exact gelijk mogen lopen met je energieproductie, tenzij je al je opgewekte energie onmiddellijk verbruikt.
Het kan zijn dat er een probleem is met de metingen of de instellingen van je omvormer of app. W
Bij twijfel kan je ons contacteren via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres. Onze collega's zullen jouw grafieken nakijken.
https://www.mrsolar.nl/faq/verbruiksgrafiek-identiek-aan-energieproductie
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Het kan zijn dat er een probleem is met de metingen of de instellingen van je omvormer of app. W
Bij twijfel kan je ons contacteren via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens en installatieadres. Onze collega's zullen jouw grafieken nakijken.
Wanneer de nebeheerder, zoals Fluvius, werken heeft gepland in jouw buurt zullen ze vragen om jouw PV-installatie los te koppelen van het net. Je kan hiervoor volgende stappen volgen:
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-doen-bij-netonderbreking-via-netbeheerder
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
- Schakel de zekering van jouw zonnepanelen uit in de zekeringskast. Dit is een aparte zekering met een label “PV of Zonnepanelen” op. Vaak is dit een zekering van het merk “Teco”.
Opmerking: Na het afleggen van de zekering kan het zijn dat de lampjes op de omvormer blijven branden/knipperen. Dit komt door de stroom van de panelen die nog doorgezet wordt naar de omvormer. Het circuit van de omvormer naar het net werd wel onderbroken door het uitschakelen van de zekering. Dit volstaat. - Na de werken kan je de zekering terug inschakelen.
- Jouw PV-installatie start vanzelf terug op.
Als je geen thuisbatterij hebt, kan je de teruggeleverde energie standaard niet via de app bekijken. Hiervoor heb je een extra verbruiksmeter nodig. Deze verbruiksmeter wordt wel meteen geïnstalleerd bij de plaatsing van een thuisbatterij omdat deze essentieel is voor de werking ervan.
Heb je verdere vragen of problemen met het verkrijgen van deze informatie?
Neem contact op via info@mrsolar.be. We helpen je graag verder.
https://www.mrsolar.nl/faq/hoe-injectie-monitoren
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Zonder batterij kun je deze gegevens ook raadplegen via jouw digitale meter.
- Digitale Meter: Je digitale meter meet zowel de energie die je van het net afneemt als de energie die je terugstuurt. Op de display van de meter kun je deze waarden zien. Bij een slimme meter is deze informatie vaak ook beschikbaar in de bijbehorende app of online omgeving.
- Slimme Meter App/Online Omgeving: In de app of online omgeving van je slimme meter kun je je verbruik en injectie (teruggeleverde energie) over langere periodes bekijken. Houd er rekening mee dat de teruggeleverde energie niet gelijk is aan de totale energieproductie van je zonnepanelen. Een deel van de opgewekte energie wordt namelijk direct in je huis gebruikt.
Heb je verdere vragen of problemen met het verkrijgen van deze informatie?
Neem contact op via info@mrsolar.be. We helpen je graag verder.
Bij een verhuis of verkoop van jouw woning zijn er twee scenario's mogelijk. Bij een eigen woning kan je ervoor kiezen om de zonnepanelen mee te verhuizen naar het nieuwe adres. Anderzijds kan je de PV-installatie samen met de woning overdragen aan de nieuwe eigenaar.
In beide gevallen moet de netbeheerder op de hoogte gebracht worden van deze wijziging. Hieronder enkele handige links:
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-doen-met-pv-installatie-bij-verhuis
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
- Zonnepanelen verhuizen: Als je graag je PV-installatie meeneemt naar jouw nieuwe woning kan je ons contacteren voor een offerte. Samen met onze experts bespreken we de mogelijkheden.
- Zonnepanelen overdragen: Bij het overdragen van de woning mét de PV-installatie kan je ons in contact brengen met de nieuwe eigenaar. Zo kunnen wij intern het volledige dossier met bijhorende applicatie overzetten op naam van de nieuwe eigenaar.
Contacteer ons via info@mrsolar.be met vermelding van jouw vraag, contactgegevens, installatieadres en eventueel de contactgegevens van de nieuwe eigenaar. Zo kunnen we een vlotte opvolging garanderen.
Wil je meer weten over jouw zonnepanelen in combinatie met een Huawei omvormer en/of thuisbatterij? Ontdek in deze video stap voor stap hoe je jouw Huawei installatie kan monitoren.
Dankzij de eenvoudige Fusion Solar applicatie blijf je op ieder moment van de dag op de hoogte van jouw rendement!
https://www.mrsolar.nl/faq/jouw-huawei-installatie-online-opvolgen
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Dankzij de eenvoudige Fusion Solar applicatie blijf je op ieder moment van de dag op de hoogte van jouw rendement!
Als de zekering van je zonnepanelen uitspringt, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Hier zijn de meest voorkomende oorzaken:
- Overbelasting
- Kortsluiting
- Aarding of isolatiefouten
- Defecte omvormer
- Probleem met de hoofdzekering
- ...
Als je het probleem niet direct kunt achterhalen, is het verstandig om een gecertificeerde elektricien in te schakelen. Die kan metingen doen en gericht de oorzaak opsporen.
Dringende interventie nodig buiten onze kantooruren? Bel ons noodnummer: +3256892677
Micro-omvormers zijn kleine omvormers die direct achter elk individueel zonnepaneel worden geïnstalleerd. In plaats van één centrale omvormer die de gelijkstroom (DC) van alle zonnepanelen tegelijk omzet naar wisselstroom (AC), zet een micro-omvormer de stroom van één zonnepaneel om.
https://www.mrsolar.nl/faq/wat-zijn-micro-omvormers
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d
Ja, met onze onderhoudscontracten voor bedrijven garanderen we de optimale prestaties van jouw groene energie-installatie, zowel voor systemen die wij hebben geïnstalleerd als voor bestaande installaties van andere leveranciers.
https://www.mrsolar.nl/faq/bieden-jullie-onderhoud-van-zonnepanelen-aan
?pageId=&categoryId=01909b8ad9c77e049c7eda90a4715a1d